Боядисани, украсени и изобразени на тениски – цветните великденски яйца радват окото и придават на Великден магичен характер. Но дали докато боядисваме яйцата се замисляме откъде идват всъщност те и по-точно дали се сещаме за кокошките, които ги снасят?
Бихме искали всяка кокошка да прекара Великден, стъпвайки върху свежата зелена трева и радвайки се на слънчевите лъчи на пролетното слънце. За съжаление, голяма част от кокошките не могат да се насладят на такъв спокоен и приятен живот. Повечето снасят яйцата, затворени в метални клетки, далеч от слънчева светлина, съкрушени и уплашени.
За радост обаче, ние може да им помогнем като се откажем да купуваме яйца с код 3, произведени във ферми с клетки. Българите стават все по-информирани и в резултат селективни при закупуването на яйца, за да покажат на собствениците на ферми, че се интересуват от етичния произход на техните продукти. С цел информиране на своите клиенти, METRO например, поставят инфо табели, посочващи разликата между кодовете върху яйцата, в своите магазини. Досега близо 8 000 от нашите сънародници вече са заявили, че ще спрат да купуват яйца с код 3, като част от кампанията “Разперени криле” като тази бройка нараства всеки изминал ден. В световен план към момента близо 2 000 световни компании, вериги и франчайз групи са декларирали становище срещу яйцата от клетъчно отглеждане.
Вижте тук: Кои компании са поели ангажимент да не ползват и продават яйца с код 3?
Ами яйцата в готовите продукти?
Ние подкрепяме отглеждането във ферми не само чрез закупуването на яйца, но и с покупката на други деликатеси, които пазаруваме. Често несъзнателно консумираме яйца с код 3, които се съдържат в хранителни продукти като например любимата на много българи майонеза и множеството салати, в които се съдържа тя. Добрата новина е, че все повече малки бизнеси и големи компании започват да се въздържат от употребата на съставки от съмнителен етичен произход.
Световната марка Hellmann’s, например, не използват яйца с код 3 в своята майонеза от 2009. На територията на България също големи хранителни вериги и производители като например Lidl, Billa и Nestlé BG са поели ангажимент до 2025 година да изтеглят яйца с код 3 от магазините си. През 2020 сравнителен брой по-малки бизнеси и местни фирми изцяло са спрели употребата на яйца и яйчни продукти от клетъчно отглеждани кокошки. Такива са например пекарните Слънце и Луна, Хлеб и Сол, и Fornetti; Био Магазин ЗЕЛЕН, Хранкооп, Harmonica Organic Foods, кафенетата Аtelier Cake Box и Café Parallel 43° както и двете кулинарни академии Amuse Bouche и Food Connection.
Прочетете повече: Какво се крие зад кода на яйцето в магазина?
Трябва ли майонезата обезателно да се прави от яйца?
Абсолютно не! Дори и да не сме приели веганска диета, пазарувайки за Великден, ние може да намерим по рафтовете в магазините растителна майонеза. Марки като Hellmann’s, Жирновъ, Rice&Rice, Oberon и Geo Organics предлагат алтернативи, които ще доставят удоволствие на всеки и са перфектният заместител дори и за най-придирчивите любители. Веганската майонеза предлагат също марки като Fanex и Byodo. Ние също може да си направим подобен деликатес в домашни условия – от тофу, аквафаба, растително мляко и олио – блогърите продължават да ни удивляват с нови и нови идеи. Богатство от рецепти, очакват да бъдат открити, стига да имаме желание да ги потърсим.
Или може би дори съществува алтернатива на самите яйца?
Да, разбира се! Яйчени заместители от BioVegan, Veggs и Vantastic Foods ще се справят достойно при приготвянето на великденския козунак, сладките и обичаната от много българи руска салата. За всички ентусиасти и любители на домашно приготвената храна, ние предлагаме да заместите яйцето със смляно ленено семе, меко тофу, чиа или банан. Тези и други идеи могат да бъдат намерени в много сайтове като например С какво да заместиш яйцата и маслото във всяка рецепта?