fbpx

Транспортиране на живи животни – правилата трябва да се променят

юни 27, 2021 | Блог

Правилата за транспортирането на живи животни трябва да бъдат променени и то незабавно. Толкова много животни стават жертва на лошите условия по време на транспортирането им. Необходими са строги закони и разпоредби, които да не допускат злоупотреба с живота и здравето на животните. От нас зависи дали и до колко ще променим отношението си към живите същества, които доказано имат чувства и естествено изпитват болка. 

Cattle on the Karim Allah

Транспортирането им причинява стрес, страх и страдания особено когато е твърде продължително и не са спазени законовите норми. От Еврогрупата за животните представихме правен анализ на кризата с износа на живи животни в морето на председателя на комисията ANIT (Комисията по транспорт на животни) и на Еврокомисаря по земеделието в ЕС. Испанските, турските и либийските власти, заедно с износителите и превозвачите, са отговорни за редица нарушения. Хиляди животни се намират на борда на два кораба за селскостопански животни повече от 60 дни. Това е недопустимо.

Крави при Карим Аллах, където са блокирани от месеци. Снимка: Tallia Shipping Line Co, Reuters

Историята на двата плавателни съда, които напуснаха Испания още през декември 2020 г. – Карим Аллах и Елбейк – влезе в заглавията на вестниците по целия свят, но не бяха предприети своевременни действия за спасяване на животните на борда. И двата товара с добитък бяха отхвърлени в Либия и Турция, поради съмнения за болестта син език и прекараха три месеца в плаване из Средиземно море в търсене на пристанище и купувач, които да ги приемат. Животните са били принудени да останат на корабите, без да се вземат каквито и да било мерки за облекчаване на техните страдания.

След това на тези плавателни съдове беше наредено да се върнат в Испания, където всички 2600 животни бяха умъртвени по здравословни причини и съображения за хуманно отношение към животните, по препоръки на испанските инспектори. Методът, използван за умъртвяване на животните, не беше разкрит. 

От Еврогрупата за животните (EfA) следяхме отблизо случая и веднага след края на сагата EfA възложи на адвокатската кантора Joaquín Ortega Abogados, S.L. задълбочен анализ, за да определят ролите и отговорностите на участниците в транспортните операции. 

Доклад за отчетността на адвокатите за кризите на Карим Аллах и Елбейк, придружен от резюме на EfA, бяха представени на евродепутата Тили Мец, председател на анкетната комисия за защита на животните по време на транспорт (ANIT), и на Януш Войцеховски, Еврокомисаря по земеделието. 

Животновъдният кораб „Карим Аллах“ – REUTERS /Juan Medina/

По време на срещите представители на EfA и адвокатската кантора се представиха доказателствата, събрани в правния анализ, които сочат, че хуманното отношение към животните на борда на тези плавателни съдове за превоз на животни е било сериозно застрашено. 

В доклада се посочват няколко нарушения, които причиняват пряко страдание на животните.

Испанските органи са издали сертификати за износ, които не са в съответствие с различните законови актове, споразумения и насоки, приложими в тези случаи, и не са предоставили допълнителна информация, уточняваща, че животните произхождат от два района, свободни от болестта син език, което всъщност е поставило началото на цялата криза.

Турските и либийските власти не са спазили изискванията, определени от Световната организация за здравеопазване на животните (OIE), според които в случай на отказ на кораб за превоз на животни на първо място трябва да се вземе предвид хуманното отношение към животните.

Износителите не са поискали от капитаните на корабите да се върнат незабавно в Испания след отказа на Либия, следователно те са отговорни за забавянето на прекратяването на страданията на животните.

Морските превозвачи не разполагат с осъществими планове за действие в извънредни ситуации.

Превозвачите не са спазили изискванията на OIE, тъй като животните са били транспортирани в критични условия.

„Надяваме се, че този анализ ще даде на ЕК и на Комисията ANIT необходимите доказателства, за да се потърси отговорност от всички замесени страни. Той обаче трябва да помогне и за окончателното прекратяване на транспортирането на живи животни, защото тази ужасна сага беше само поредният пример за това, което редовно се случва с животните. В своя договор от 1997 г. ЕС призна, че животните са чувстващи същества, поради което те не трябва да бъдат транспортирани по начин, който им причинява страдание. Решението е налице: край на търговията с живи животни.“, коментира Райнеке Хамелеерс, главен изпълнителен директор на Еврогрупа за животните.

Докладът за отчетността беше представен и на ветеринарните аташета, на европейския комисар по здравеопазване и безопасност на храните Стела Кириакидес и на членовете на Европейския парламент, които са членове на комисията ANIT.

„Призоваваме Европейската комисия и Комисията ANIT на Европейския парламент, която в момента разследва този вид транспорт на животни, да разследват и да подведат под отговорност участващите страни за нарушаване на съществуващите разпоредби за транспорт на животни. Настояваме за окончателна забрана на износа на живи животни за трети страни както по суша, така и по море“, добави Ирис Баумгаертнер, заместник-председател на Фондацията за защита на животните.

Поради няколкото нарушения, установени от правния анализ, адвокатската кантора очертава възможни правни действия по отношение на различните замесени участници. Това е пореден случай, който доказва колко страдание причиняваме на животните с вземането на погрешни решения или със своето бездействие. Необходима е забрана за износа и вноса на живи животни, за да се прекрати това ненужно страдание.

Написано от

Написано от

Мария Гаралова

Повече от блога ни

Към всички статии

Конференция на Eurogroup for Animals 2022

Конференция на Eurogroup for Animals 2022

Брюксел, 29 юни 2022. – КАЖИ стана една от десетките организации за защита на животните, участващи в  годишната конференция на Eurogroup for Animals. Най-голямата коалиция от организации за защита...

Mюларите или как се създава специален хибрид, за да бъде хранен насилствено в производството на фоа гра

Mюларите или как се създава специален хибрид, за да бъде хранен насилствено в производството на фоа гра

Знаете ли какво са мюларите? В България, а и в другите държави от ЕС се гушат патици от специално създаден за това хибрид, който се получава при кръстоска между патоци от вида Мукусна патица и...

Share This