Шведският гигант – IKEA – обяви своята обновена политика за хуманно отношение към пилетата, които купува за своите ресторанти и хранителни магазини. В своята политика IKEA, наред с други неща, се отказва от употребата на т. нар. бързорастящи породи пилета.
Решението обхваща всички магазини на компанията по света – огромна крачка за подобряване на хуманното отношение към животните.
Глобалната политика на IKEA
Отсега нататък, като част от програмата IKEA Better Chicken, доставчиците на компанията по целия свят ще трябва да спазват ред изисквания, сред които увеличаване на площта за всяка една кокошка във фермите, както и отказване от бързорастящи породи бройлери (пилета, отглеждани за месо).
През 2012 г. IKEA получи наградата Good Chicken от организацията Compassion in World Farming. Въпреки това, поради неизпълнение на няколко ключови критерия за хуманност, сред които и отказването от бързорастящи породи, компанията връща наградата.
Обновената политика на IKEA сега – добавянето на липсващите критерии – е резултат от многогодишни разговори с неправителствени организации, включително коалицията Open Wing Alliance, от която КАЖИ вече е част.
Какво означава това за животните?
Решението на IKEA е огромна стъпка напред към подобряване на съдбата на селскостопанските животни. От всички сухоземни животни в света, пилетата се убиват в най-големи мащаби. Само в България, всяка година се убиват повече от 56 милиона кокошки и пилета.
В интензивното животновъдство животът на пилетата е изпълнен с болка и невъобразимо страдание. Тези животни са принудени да живеят ужасно плътно наблъскани; на теснота, която води до хронично възпаляване на кожата и заболявания на краката. Кокошките не могат да се разхождат или обръщат. Всяка от тях разполага с площ не повече от един лист А4.
Теснотата не е единственият проблем. Пилетата, отглеждани за месо, са специално подбрани породи птици, които се характеризират с неестествено бързо нарастване на теглото. Тези животни растат толкова бързо, че, ако се сравнят с човека, 5 годишно дете би тежало 150 килограма.
Въвеждането на изисквания и стандарти като тези, към които вече и IKEA са се включили, значително подобрява на качеството на живот на пилетата.
Кои компании вече са решили да подобрят съдбата на пилетата?
Решението за подобряване на благосъстоянието на бройлерите – т.е. пилетата, отглеждани за месо – вече е взето от редица компании по света, включително гигантите в хранителната промишленост Unilever, Nestlé, веригата Marks & Spencer и международните компании Elior Group и Compass Group.
Надяваме се, че българските производители ще вземат пример от тези и всички останали компании, които, грижейки за съдбата на животните и отговаряйки на очакванията на потребителите, решават да подобрят стандартите за условията на живот за пилетата, които купуват.
Източник: IKEA Food Services AB