Кампания „Разперени криле“ на КАЖИ започва през 2019 г.
Началото ѝ е предизвикателство по отношение на събиране на информация, структуриране на данни и аргументиране в среда като България. Темата за хуманното отношение към животните и клетъчното отглеждане на кокошки носачки към онзи момент е слабо позната. Потребители на яйца и бизнесът в страната нямат информация. Производството на яйца от кокошки в клетки интересува предимно производители и дистрибутори.
Благодарение на усърдния труд на екипа на кампания „Разперени криле“ от КАЖИ за 2 години е създадена база данни и организация на работа, в която са проведени:
- събития на живо;
- участия в мероприятия като фермерски пазари и изнесени щандове;
- информационна кампания в социални мрежи;
- публикации в сайта на организацията;
- контакти с международни и локални компании от различни икономически сектори в страната;
- консултации с научни експерти в областта на животновъдството;
- кореспонденция с представители на законодателната и изпълнителната власт в България.
Резултати до момента
Вследствие на отдадената на каузата дейност към настоящия момент екипът ни има щастието да сподели, че:
- над 12 800 човека са заявили, че искат по-добър живот за кокошките носачки и отказват да купуват яйца с код 3 в страната;
- над 40 различни видове бизнес в България от сферата на търговията, производството, ресторантьорството, хотелиерството, академичната кулинария са поели ангажимент за хуманно снабдяване с яйца и преустановяване употребата на яйца с код 3;
- над 2 800 компании по света отказват употребата на яйца от клетъчно отглеждани кокошки;
- хиляди потребители в страната научиха за значението на кодовете върху яйцата;
- над 400 човека са част от кампанията като доброволци в България – благодарение на тяхната самоотвержена подкрепа и отдаденост на каузата дейността ни дава резултати.
От стартирането на кампания „Разперени криле“ до началото на 2022 година се отчита повишена склонност на българските потребители да се интересуват от произхода на яйцата. Това се наблюдава при сравняване на социологическите проучвания през 2020 и 2021 година. В тях ясно проличават промени в тенденциите на потребителите. Те предпочитат да пазаруват от търговци с политика за по-хуманно отношение към животните. Потребителите имат готовност да заплатят по-висока цена за яйца от кокошки, отглеждани по хуманен метод.
Как се променят нагласите на хората?
През 2020 г. под 50% от пълнолетните българи смятат за важни условията на живот и начинът на отглеждане на кокошките носачки. Само година по-късно вече 63% от респондентите споделят това мнение. С над 14% се е повишил делът на потребителите в България, които намират за неморално отглеждането на кокошките в клетки, след като има и по-хуманни методи. Тези стойности достигат 90% през 2021 г. От 78 на 88% се е покачило предпочитанието на потребителите да пазаруват от търговци, които имат политика за по-хуманно отношение към животните. 81% биха платили по-висока цена за яйца от ферми, осигуряващи по-хуманни условия за живот на кокошките.
Бизнесът все повече разпознава проблема с липсата на хуманно отношение при отглеждането на кокошки в клетка. Все по-често компании поемат отговорния ангажимент към потребителите за преустановяване на снабдяването си с яйца с код 3.
Бизнесът поема ангажимент
Кои са социално отговорните компании в България с етична политика към кокошките носачки?
Щастливи сме, че все повече търговци поемат ангажимент за снабдяване с яйца от свободно или биологично отглеждане на кокошки, както и че отказват да предлагат яйца от кокошки, отглеждани в клетка: БИО МАГАЗИН ЗЕЛЕН, JOY DAY, ПЕНДАРА, ЙОНАС ЕООД, ХРАНКООП, ХЛЕБ И СОЛ, ЮНАЙТЕД 87, КРИОН, KAUFLAND, LIDL, METRO, BILLA.
Производителите публично заявяват преустановяването употребата на яйца с код 3. Други използват яйца от свободно или биологично отглеждане. Всички те развиват концепцията за етично отношение към кокошките носачки. По този начин допринасят за социалната политика и заемат позиция за снабдяване с яйца без клетки: NESTLE, АНГЕЛИ И ФЕИ, SAVINI, КИСЕЛО И СЛАДКО, ВИЛА РОСИЧЕ, СЛАДКА ФАБРИКА, FORNETTI, РЪЧЕН ХЛЯБ И ПЕЧИВА ООД, ПЕКАРНА КЛЕР, HARMONICA, BRAIN FOODS.
Различни по вид заведения и кетъринг услуги също се включват в кампанията. Ресторант от най-висок клас с готвачи от световно ниво, изтъкнати кулинарни обекти и заведения за бързо хранене споделят инициативата и поемат ангажимент за етично снабдяване с яйца само от свободно или биологично отглеждане. Към отговорните бизнеси, свързани с ресторантьорството, се причисляват и обектите, избрали кулинария без яйца, както и тези, изключили яйцата от клетъчно отглеждани кокошки.
10DIECI, SIMPLE FOOD PUNKT, BLAGICHKA, СЛАДКОЛЮБНИЦА MARIYA’S, PARALLEL 43, MIAM, CRAZY DIAMOND, CAKE BOX, СЛЪНЦЕ И ЛУНА, ЕТ ДИАН ХРИСТОНОВ – ГЕНКО ХРИСТОНОВ, MET CAKE, BISTRO PESTO, ВИЛА РОСИЧЕ, СЛАДКА ФАБРИКА, АШУРБАНИПАЛ, КОТИЛОТО, GURKHA, LOVING HUT, DREAM HOUSE, EDGY VEGGY, KRING.
Хотели и кулинарни академии също са сред бизнесите, използващи яйца само от свободно или биологично отглеждане или изключващи яйцата от клетъчно отглеждане: HOLIDAYINN, CASA ART, FOOD CONNECTION, МОРАВСКО СЕЛО, AMUSE BOUCHE.
Благодарение на бизнеса, който има способността да повлиява върху нагласите на потребителите, каузата за по-хуманно отношение към кокошките носачки има не само информативен характер, а и реални резултати чрез насърчаване изключването на яйца от клетъчно отглеждане.
Информираността води до промяна
Все повече потребители и компании вярват, че никоя птица не заслужава да живее в клетка без да може дори да разпери крилете си. Десетки видове бизнес и хиляди хора отказват да подкрепят клетъчното отглеждане. Всички те искат по-добър живот за кокошките носачки, защото животът в клетка е жестокост.
Хората са все по-наясно какво стои зад първата цифра на кода върху яйцата или кутията им в магазина. С това нараства вероятността да откажат избора на яйца с код 3. Бизнесът също има значителна заслуга за промяна в потреблението и навиците на клиентите. Всяка компания с фокус върху високото качество на продуктите и услугите и желание за принос към социална кауза, в която вярва, има способността да намали страданието на кокошките носачки.
Бизнес, който отказва снабдяването с яйца с код 3, дава пример с етичната си политика. Успоредно с това работи за по-доброто качество за своите клиенти и за по-хуманните условия за живот на кокошките носачки.